Historický provoz objektu
Úspěchy Boromea
Že ústav Borromeun za svého jednoročního trvání spravedlivým požadavkům vyhověl, toho zřejmým důkazem jest dobrý prospěch chovanců ve studiích, an mezi 67 chovanci jen 4 v poměru roku předešlému v lokací nazpět šli, kdežto všichni ostatní a sice mnozí značně postoupili. Zvláště pak to, že se na 300 kandidátů o přijmutí pro rok 1862 hlásilo, z nichž toliko 112 přijato bylo, an z ohledů zdravotních dům přeplniti neradno býti se zdálo, ač místnosti rozsáhlé pohodlně 120 schovancům místo poskytnouti by mohly.
Součástí je výkaz pokroku v studiích chovanců Boromea v školním roce 1861, kteří navštěvovali VI., VI. V. a I. Gymnaziální třídu se známkou První, řada z nich s vyznamenáním.
Původní život v Boromeu
Chovancům ústavu následující denní pořádek předepsán jest:
A) ve dnech školních:
- o 6 ½ hodinách se vstává, ranní motlitba s krátkým rozjímáním v domácí kapli pak na to snídání, načež se společně do školy jde
- od 11-12 hodin studium, v čase letním pospolité koupání,
- v 12 hodin oběd, po něm až do 1 hodiny svobodno
- od 1- ¾ 2 studium, po něm do školy
- ve 4 hodiny svačina, potom až do 5 hodin společný východ
- od 5 – 7 hodin studium
- v 7 hodiny večeře, potom soukromé instrukce
- v 8 ½ hodiny večerní motlitba v domovní kapli, pak odpočinek
B) v neděli a o svátcích
- v 7 se vstává, ranní motlitba v domovní kapli, v 8 hodin snídaně, potom studium
- v 9 hodin se jde do kostela, po skončení studium do 11 hodin
- od 11-12 vyučování ve vlašské řeči
- ve 12 hodin oběd, po něm do ½ 2 hodiny svobodno
- v ½ 2 hodiny exhorta v domovní kapli, potom požehnání v seminářském kostele, načež pospolitý východ a po návratu svačina. Od 4 ½ - 7 hodin studium
- v 7 hodin večeře, potom cvičení v hudbě, deklamovánky, neb divadelní představení
- v 8 ½ hodiny večerní motlitba, po ní odpočinek
C) ve středu a v sobotu
- od 11-12 hodin vyučování ve francouzské řeči
- od 2-4 hodin pospolitý východ, tělocvik aneb hra na místě c.k. vojenského vrchního velitelství v Praze k tomu povoleném, mezi hradbami za pekárnou
- po návratu svačina a od 4 ½ - 7 studium
- v 7 hodin večeře, pak do ½ 8 hodiny svobodno
- od ½ 8 hodiny soukromé instrukce, cvičení v hudbě a pospolité hry
- o ½ 9 večerní motlitba a pak odpočinek
Stravy co se dotýče, dostávají chovanci k snídani po žejdlíku kávy s houskou neb s chlebem, k obědu polívku, hovězí maso s omáčkou aneb s rozličnou zeleninou a něco z mouky neb nějaké vařivo, k svačině chléb s ovocem neb nějaké pečivo, k večeři polívku s brambory neb nějaké moučné jídlo, chléb s máslem a v létě někdy čerství mléko s chlebem. O zvláštních slavnostech mají též pečeni a pivo. Na štědrý večer přistrojí se tak zvaný vánoční strom a přítomní chovanci podělí se rozličnými dárky.
V Boromeu se vydávaly dva studentské listy: Včela a Vosa. První z nich beletristický, druhý obsahoval vtipy a satiru. Vše redigoval student František Šubrt. Divadlo v Boromeu řídil bývalý katecheta (učitel náboženství) P. Cermák. Ženské role se hrály ve vypůjčených oděvech místních dam, protože do budovy byl ženám vstup zakázán.
Stanovy Boromea
Obsahují článek o účelí Boromea, článek o pobožnostech, o zdejším chování se chovanců v domě i mimo dům, o studiu, o školních prázdninách. Dále zde jsou „Obšírnější zákony dle nichž chovanci říditi se mají“ s ohledem na cvičení nábožné, o cvičení vědeckém, mravné předpisy. Dále jsou zde zvláštní pravidla pro chování v museum (učebny), v domě, na chodbách a v záchodech, v jídelně, v ložnicích i místech na hraní.